Кава — продукт повсякденний і навіть рутинний, а стандартні процеси зазвичай хочеться просити й уніфікувати. Рано чи пізно з кавою відбувся б цей процес спрощення, тому те що у нас тепер є в магазинах розчинна кава — це нормально і до неї можна ставитися, як до природного логічного продукту в наших реаліях. Найголовніше, про що часто ми забуваємо: розчинна кава це заварена і висушена кава, а все інше деталі та нюанси.

34%

саме стільки людей (з усіх споживачів кави) обирають розчинну каву щодня


Історія виникнення розчинної кави почалася на межі 17-18 століть. Основною метою створення розчинної кави було забезпечення зручного способу приготування цього напою без необхідності заварювання. Ось кілька ключових моментів в історії виникнення розчинної кави:

17 століття

Кавові історики мають припущення, що голландські торговці поряд з Колд Брю, довго виварювали каву для отримання дуже насиченого екстракту, який у тривалих подорожах потрібно було лише розбавити водою. Цей метод був зручний, тому що екстракт займав мало місці, було просто в приготуванні та зберігався набагато довше ніж тривали подорожі. Однак немає точних підтверджень цієї теорії, тож залишимо ці невизначені знання на рівні гарної легенди.

1771 рік


Англієць Джон Дрінг отримує патент на «кавову суміш», точних даних що це був за продукт немає, але припускають, що це була повністю висушена заварена кава, проте в той час не було можливості ідеально дегідрувати продукт і швидше за все волога, що залишилася, не дозволяла зберігати продукт довго і він швидко псувався і не набув поширення у продажах.

1840 рік


Шотландська компанія T&H Smith почала виготовляти першу у світі «кавову есенцію» - це була висококонцентрована рідина, отримана шляхом перколяції та випаровування від 1/3 до 1/4 від початкового обсягу. Для насиченості смаку екстракт додавали цикорій і сироп з паленого цукру.

1852 та 1853 рік


Таємничі патенти на «кавову таблетку» і на «рідкий і твердий екстракт» кави було отримано у цих роках у Франції, проте ніяких комерційних продажів за цими патентами не було. Але найцікавіше, є дані (хоча не на 100% перевірений), що в США в ці роки так само з'явилася концепція подібних продуктів.

1850-1865 роки


У США через величезні податки на чай кави дуже сильно почав набрати популярності, а ще за 30 років до початку Громадянської війни кава була включена в стандартні армійські пайки. У середині 1850-х років компанія Borden почала виготовляти рідку суміш із кави, сухого молока та цукру в банках. Але все-таки ця суміш часто псувалася і не набула особливого поширення.

1881 рік

У 1881 році французький журналіст та гуморист Альфонс Аллі (Alphonse Allais) отримав патент на виробництво розчинної кави. Його батько був фармацевтом і маючи базові наукові знання Альфонс Аллі використовуючи гаряче повітря ефективно висушував каву. Можна припустити, що ця кава була найбільш наближена до того, що ми маємо зараз і найшвидше саме тому багато хто саме 1881 вважає стартом комерційного поширення розчинної кави.

1890 рік

Ідея розчинної кави розвивалася і в Новій Зеландії, де в 1890 торговець спеціями Девід Странг, мабуть, використовуючи обладнання для сушіння спецій почав досушувати заварену каву. Його копання «Strang's coffee» стала досить популярним.

1899-1900 роки


Японський винахідник Саторі Като (Satori Kato) після вдалих проб виготовлення розчинного чаю, який навчив його зберігати аромати та ефірні олії, переніс ці методи на виготовлення розчинної кави. У 1903 році Саторі Като отримав патент у США і запустив виробництво та продаж кави, але через велику вартість його продукт так і не отримав комерційного успіху, хоча розробки Саторі Като стали важливим кроком у розвитку технології виробництва розчинної кави.

1906-1910 роки

Торговець кави на ім'я Сайрус Бланк помітив, що залишеній чашці кави з'явився сухий залишок, а заливши його водою він розчинився і знову можна було пити як раніше. Розум торговця швидко зрозумів, що хороший спосіб заробити, тому кавовий порошок під назвою Tony Faust's Oyster Café в 1906 надійшов у продаж. В той самий час ще один торговець кави на ім'я Джордж Костянтин Вашингтон на підставі практично подібного спостереження, як і Сайрус Бланка запустив свій бренд розчинної кави Red E Coffee, яку згодом перейменували на просто «Готову каву». Однак смак кави був не насичений і продаж ішов дуже погано. Все змінила Перша Світова війна, під час якої Джорджу Вашингтону вдалося отримати контракт з американською армією і його компанія почала виробляти в день 40,000 фунтів (18 тонн) розчинної кави в одноразових пакетах. Попри невиразний смак, солдати були раді отримувати цю каву і навіть прозвали її «кухоль від Джорджа».

1929-1938 роки

У 1929 році в Бразилії рекордний урожай кави обвалив фондовий ринок, а в самій країні виявилися величезні залишки кави. Бразильский уряд запропонував швейцарській компанії Nestlé зайнятися на основі цієї кави розробкою своєї розчинної кави. Компанія використовувала фільтрацію кави, а потім змішуючи його з кукурудзяним сиропом у пропорції 1:1 розпорошувала отриманий концентрат у гарячому повітрі для отримання сухої суміші. У такому вигляді першу розчинну каву в 1938 році почали продавати. Надалі цей метод назвали порошковий (трохи нижче є його опис).

Компанія Nestlé вже на той час була великою та впливовою, тому вони за аналогією з досвідом Джорджа Вашингтона домоглися можливості забезпечувати армію США кавою, а для повноцінного забезпечення навіть запустили два додаткових виробництва в США в доповнення вже наявному виробництву у Бразилії. І логічним чинним після війни розчинна кава стала набагато більш відома і популярним серед цивільного населення, бо ж солдати, які повернулися додому, продовжували купувати розчинну каву, адже звикли до її смаку та зручності.

Також величезні обсяги реклами та маркетингові кампанії сприяли популяризації розчинної кави серед населення. Nescafé активно просувала свій продукт, підкреслюючи його зручність та швидкість приготування. Успіх Nescafé спонукав інших виробників на розробку власних брендів розчинної кави, що призвело до зростання конкуренції та удосконалення технологій виробництва.


Сучасне виробництво розчинної кави

Сировина та обсмажування

Мабуть, найбільше пліток і таємниць пов'язаних з розчинною кавою можна почути саме про каву як сировину, а іноді й просто щось інше, що використовується для її виготовлення. Але через те, що зараз ми більше говоримо про комерційний продукт для мас-маркету, то можна стверджувати наступне: для розчинної кави використовується проста і доступна за мінімальною ціною кава.

Стандартно обсмажування кави для розчинної кави відбувається до 220 ⁰С і часто доходить до другого креку, щоб сформувати максимальну кількість насичено-карамельних сполук у каві, а таке обсмажування спрощує екстракцію речовин при приготуванні кавового екстракту.

Підготовка кавового екстракту

Якщо під час становлення виробництва та популярності розчинної кави цей процес був досить простий, тепер це складний, трудомісткий і дорогий процес. Високоефективне екстракційне обладнання – це закрита система з кількома циліндрами різного призначення. У першу чергу кава проходить стадію екстракції — тобто вилучення речовин з неї, а для цього її поміщають у ці самі циліндри, в яких вода з різною температурою і під різним тиском через них пропускається. У перших циліндрах вода може бути нагріта до 180 ⁰С (це можливо при дотриманні умови вакууму), а в деяких температура води досягає всього 5 ⁰С. Ціль цих процесів «витягнути» з кави близько 40% твердих речовин (для порівняння при приготуванні еспресо в чашку потрапляє не більше 22% твердих речовин).

Ще один складний процес — спроба деякими виробниками зберегти ароматичні речовини, які збирають у вигляді газу на всіх етапах роботи з кавою, а для того, щоб «вдрукувати» їх у кавовий екстракт, ці аромати акумулюють за допомогою пари та під тиском 14000 кПа вводять в екстракт.


Сьогодні виробництво розчинної кави включає кілька основних методів:

💢 Порошковий метод або метод розпилення — найпростіший із комерційних методів приготування. Кавовий екстракт розпорошують у вежах заввишки 23 метри, де в потоці сухого та гарячого повітря при температурі близько 250 градусів екстракт висихає перетворюючись на порошок.

💢 Гранулювання — основа цього методу така ж як у порошкового методу, проте додаткова обробка пором дозволяє збити порошок у гранули, що покращує і зберігає смак і аромат кави, але це не точно, тому, що такі заяви можна почути виключно від представників такої кави.

💢 Сублімація (або заморожування-висушування). Технологія принципово відрізняється від порошкового чи гранульованого методу. Кавовий екстракт етапами охолоджується до -45 ⁰С до стану сухих кавових пластин, потім їх подрібнюють і фасують в упаковку. Через особливості методу вважається, що саме він зберігає максимальний смак і аромат, проте його вартість при цьому в рази перевищує перші два методи, оскільки таке сушіння займає дуже багато часу, так деякі виробники висушують каву до 72 годин.

Порівняльна таблиця виробництва розчинної кави

  Порошковий Гранулювання Сублімація
Ціна виробництва* Мінімальні витрати Трохи дорожче порошкового Найдорожчий метод
Кава

В подавляющем большинстве случаев используется дешевая арабика и робуста

В подавляющем большинстве случаев используется дешевая арабика и робуста

Найчастіше використовують арабіку
Добавки Теоретично може містити ячмінь, жолуді, цикорій, стабілізатори, ароматизатор, барвники, пігменти або добавки, консерватори. Все залежить від «охайності» виробника. Теоретично може містити ячмінь, жолуді, цикорій, стабілізатори, ароматизатор, барвники, пігменти або добавки, консерватори. Все залежить від «охайності» виробника. Не використовуються
Ароматизація Практично завжди використовують ароматизацію та барвники Практично завжди використовують ароматизацію та барвники Практично ніколи не додають
Смак
(без добавок)
Плоский, часто з карамельно-горілими нотами

Плоский, часто з карамельно-горілими нотами, але порівнюючи з порошковим методом не виражений і рівний смак

Чистий, часто яскравий і до смаку часто схожий на каву фільтрів методів заварювання.

* Усі методи виготовлення не дешеві, але ми порівнюємо лише їхню відносність між собою.


Завдяки сучасним технологіям, розчина кава сьогодні має високу якість, яка наближається до смаку та аромату свіжоприготовленої кави. Таким чином, розчинна кава еволюціонувала від простих експериментів до складних промислових процесів, забезпечуючи сучасним споживачам зручний, а інколи навіть і смачний продукт.




Попри супер популярність, а може бути саме через це, про розчину каву існує багато легенд, домислів та суперечливих теорій, розглянемо найголовніші з них на нашу думку.

💬 Міф 1

Розчинна кава — сміття. Цю думку часто можна почути у представників кавової індустрії й вона частково правдива. Дійсно через те, що розчинна кава може готуватися з дешевої кави з великою кількістю дефектів, це може бути правдою, але в будь-якому випадку ця кава проходить через відділи якості та відповідає допустимим харчовим нормам.

💬 
Міф 2

У розчинній каві дуже багато кофеїну. Арабіка та робуста — основні інгредієнти, а через те, що робуста найчастіше коштує дешевше ніж арабіка її більше використовують, а в ній більше кофеїну. Тому цей міф справді може бути правдивим, проте виробники не пишуть скільки і якої кави використовується, тому цей міф так і залишиться нерозкритим міфом.

💬 
Міф 3

Все найкорисніше з кави йде в інші індустрії (найчастіше говорять про косметологію). Кава дійсно використовується в косметології, але немає жодного прямого доказу того, що кавові зерна якимось чином обробляють та частково використовують у різних індустріях.